Skip to Content

Brug for hjælp... 

Vi har samlet svarene på de meste gængse spørgsmål

92%​

Medlems tilfredshed

Internet udfald

Oplever du udfald på dit internet, så kan nedenstående måske hjælpe

Kontroller at der er strøm på modemet
Kontroller om der er lamper som lyser rødt på dit modem
Vær sikker på, at kablerne ikke sidder løst eller i klemme.
Sluk for strømmen til dit modem, skru evt. det hvide kabel af i begge ender og på igen, spænd efter med en 11er nøgle eller lille svensknøgle, så stikkene er lidt mere end fingerstramme.
Tænd for modemet igen
Forbind dit modem direkte til din computer med netværkskabel, mærket "CAT 5e" eller "CAT6".
Fjern alt kablet ekstra udstyr, fx hvis du har en switch
Hvis det stadig ikke virker, skal du kontakte os

Ustabilt WiFi

Oplever du langsomt og ustabilt WiFi, så har vi lidt tricks du kan prøve

Det vigtigste er, at dit modem står frit
Jo mere det trådløse signal skal igennem, jo langsommere går det
Dit modem skal helst stå 120 cm. over gulvet, for at dit wifi-signal er så stærkt som muligt
Sørg for at dit modem ikke står tæt op ad andet elektronisk udstyr
Fx kan både babyalarmer, musikanlæg og mikrovne forstyrre dit trådløse signal
Hvis det stadig ikke virker, kan du logge ind på selvbetjeningen og ændre WiFi-kanaler her: Selvbetjening
Hvis dit modem ikke kan stå frit, eller forbindelsen stadig er dårlig , har du muligvis brug for en Mesh-extender - Kontakt os gerne for et tilbud

Mail opsætning

Har vrøvl med dit mailprogram

Vi anbefaler at bruge webmail.christiansfeld.tv
Der kan evt laves en genvej på skriveborde og i din browser
Ønsker du at benytte et andet mailprogram, henviser vi til deres support

Kanalsøgning

Skal du have søgt kanaler ind på dit TV, så se her

Menuen kan være noget forskellig afhængig af, hvilket tv og hvilken fjernbetjening du har
Find et punkt, der omhandler: Udsendelse, Opsætning eller Kanalopsætning
Her skal du starte en automatisk indlæsning af kanaler
Kan du vælge Antennetype, skal du vælge Kabel, DVB-C eller digital kabel
Bliver du bedt om at vælge Operatør, skal du vælge Andre
Kan du vælge mellem Digital og Analog indlæsning, skal du vælge Digital
Er der mulighed for at vælge Søgetilstand, skal du vælge Hurtig
Find menu punkterne Frekvensnummer, Netværks-id, symbolrate og qam
Frekvensnummer: 546.000 for YouSee og 450.000 for Playmaker/Allente
Netværks-id: 100 for YouSee go 500 for Playmaker/Allente
Symbolrate: 6875 for både YouSee/Playmaker/Allente
QAM: 64 for YouSee og 256 for Playmaker/Allente

Dårligt billede / 
Manglende kanaler

Har du udfald, pixellering eller mangler nogle kanaler, er her et par fif

Husinstallationer

I 2020 er der udarbejdet en ny og opdateret vejledning for husinstallationer. Den nye vejledning indeholder gode råd til Coax, Ethernet og WiFi. Den nye vejledning findes HER
De ældre versioner er stadig relevante og den simple vejledning for tv-husinstallationen kan hentes HER og den mere tekniske vejleding kan hentes HER

Hovedreglen for ChristiansfeldNets signal-leverance
Signalet skal være i orden i afleveringspunktet til dig som medlem. Det betyder, at signalet skal være i orden, i den stander eller den fordeler du er tilsluttet
Det betyder også, at der ikke må være udfald, pixellering eller andet støj i billedet på dine tv-signaler eller svingende Internet signal
Pixellere billedet på en eller flere kanaler
Digitale tv-signaler må ikke have pixelleringer, "puslespil" eller blot vise sort skærm.

Dårlig billedkvalitet skyldes i 99 % af alle tilfælde dårlige husinstallationer - det vil sige de installationer der er lavet i bygningen, er dårlige, især tilslutningskablet op til fjernsynet er ofte af dårlig kvalitet, og det medfører dårlig billedkvalitet.
Hvis du følger vejledningen, der er linket til ovenfor, er der meget lille risiko for, at der opstår problemer

Årsagen til dårligt tv-signal er typisk:

- "Plastik vinkel stik"
- Dårligt samlede kabler
- Dårlige forstærkere
- Dårlige fordelere
- Indstråling af støj i antennekablet, specielt hvis antennekablerne ikke er dobbeltskærmede
- Indstråling af andre uønskede signaler (4G, mobiltelefoni, microovne, DVB-T signaler, m.m.)

Signalkvaliteten er vigtigere end nogensinde, efter indførelsen af de digitale signaler
Med et dårlig digitalt tv-signal, så "fryser" billedet, og der kan forekomme lydudfald
Man kan også opleve at nogle kanaler ikke længere er tilgængelige eller at der er sort skærm
Væg/antennedåser
Alle væg/antennedåser skal være HF-tætte og med ordentlig kontakt
Antennestik
"Byggemarkedsantennestik" (dem med plastickappe) eller tilsvarende er ikke HF-tætte, og må ikke bruges. Der skal bruges HF-tætte, helmetal antennestik af anerkendt fabrikat, dobbeltskærmet ledning med støbte fabriksmonterede stik eller antennestik i metalhus.
BEMÆRK! Ofte ser man at kabler købt med støbte stik ikke nødvendigvis er udført dobbeltskærmede. Det er derfor meget vigtigt at man er sikker på dette inden man køber nye kabler!
Antennefordelere
En anden hyppig årsag til dårligt tv-signal er fordelere som påsættes antennedåsen eller forlængerkabel for at splitte signalet til 2 eller flere fjernsyn
Der skal monteres en antenne fordeler af ordentlig kvalitet med F-Connectorer eller en fordeler i lukket hus med dobbeltskærmede kabler. Fordelere kan fåes med flere udgange
Forstærkning af signal 
Med flere end 3-4 fjernsyn tilsluttet, bør du overveje en forstærker. Du skal sørge for at få en kvalitets forstærker, der er beregnet til kabel-tv. Der findes typer med både 1, 2, 4 eller 8 udtag. Benytter du bredbånd via kabel-tv, skal du sørge for at få en type med returvej

Bliver dit signal leveret til en antennedåse på væggen, så er det nemmeste at få et samlefilter, der samler tv/radio signalet fra antennedåsen så det kan sendes videre til forstærkeren, alternativt kan kablet inde i tilslutningsdåsen afmonteres og påsættes et f-stik. Det er dog langt fra sikkert, at du må gøre dette selv, så første løsning er nok det sikre valg med mindre du er sikker på, hvad du gør

Er du i tvivl? 
Hvis du er i tvivl, så kontakt altid en fagmand eller os, så vi sammen sikre du har det mest optimale signal

Fejlmelding

Før du fejlmelder, skal du være opmærksom på, at der kan fremkomme en faktura på et service besøg, da vores erfaring viser at det ikke altid er antenneanlægget der er fejl på

Hvis der opstår driftsforstyrrelser på dit TV eller Internet bør du undersøge og kontrollere følgende inden der fejlmeldes:
- Se efter om TVet er indstillet korrekt
- Kontroller tilslutninger mellem stikdåse og TV og modem
- Fjern eventuelle ” hjemmelavede ” installationer
- Spørg naboen/genboen om han/hun har samme problemer
- Og vær opmærksom på om der er gravet på grunden

Der gøres opmærksom på at ChrististiansfeldNet kun skal garantere for signalets kvalitet til og med 1. tilslutning ved skel

Der kan være mange årsager til at Internet eller TV-signalerne ikke er tilstrækkelige til at give perfekt billede og hastighed

Har du dårlige billeder på dit TV eller ustabil Internet forbindelse, skyldes det ofte lokale forhold og husinstallationen. Fejlsøgning i selve antenneanlægget til og med stander i skel betales af ChrististiansfeldNet. Er fejlen i stikledning eller i det interne fordelingsanlæg i ejendommen, udføres dette for ejerens regning

Der er nogle forhold som skal kontrolleres, før der rettes henvendelse til ChrististiansfeldNet:

Manglende kanaler:
Dit TV skal være indstillet korrekt, for at opnå tilfredsstillende modtagelse. Såfremt du ikke selv kan justere disse, kan du kontakte ChristiansfeldNet
Fejl i TV eller modem:
Såfremt du er i tvivl om dit eget udstyr er i orden, er det altid en god regel at se modtagekvaliteten hos din nabo. Er modtagekvaliteten i orden der, prøv et andet apparat eller lad en teknikker undersøge sagen
Streger og striber på TVet:
Pixelering, udfald eller sortskærm på en kanal skyldes muligvis, at du har andet teknisk udstyr eller indstråling på samme frekvens, som dit TV modtager signaler på
Pixelering på TVet eller svingende Internet hastighed (løse forbindelser):
Der er to typiske årsager til pixelering i billedet eller en svingende Internet hastighed. Har du selv lavet antenneinstallationene i hjemmet, er det muligt, at der er brugt ikke HF tætte fordelere og stik. Det kan også være knæk eller dårlige samlinger på kablet
Ekstra stik kan give fejl:
En anden årsag til fejl kan være, at der for mange antenne tilslutninger. Vær opmærksom på, at hver gang signalet deles halveres styrken, og der kan opstå pixelering på skærmen eller forringet Internet forbindelse. Hvis du har monteret ekstra stik kræver det ofte, at der monteres en antenneforstærker, ellers bliver TV - billedet dårligt
Ekstra stik kan give fejl:
En anden årsag til fejl kan være, at der for mange antenne tilslutninger. Vær opmærksom på, at hver gang signalet deles halveres styrken, og der kan opstå pixelering på skærmen eller forringet Internet forbindelse. Hvis du har monteret ekstra stik kræver det ofte, at der monteres en antenneforstærker, ellers bliver TV - billedet dårligt
Ved mistanke om fejl i antenneanlægget:
Undersøges forholdende først hos naboen, er disse også dårlige, kan det skyldes en fejl i senderstationen eller en fejl i antenneanlægget. Ved fejl i antenne anlægget kontaktes ChrististiansfeldNet, som så vidt det er muligt selv løser problemet. Er dette ikke muligt, har foreningen en service kontrakt med en servicepartner, som så kommer og foretager fejlfinding og reparation. Men husk at ChrististiansfeldNet ikke betaler for skader eller fejl på egen stikledning fra stander til husinstallation, eller i egen installation på ejendommen
Erstatningspligt ved skader på antenne kabler:
Sker der skade på kablerne er skadevolder forpligtet til meddele skaden til foreningen og betale omkostningerne ved den efterfølgende reparation. Undgå kabelskader - men skulle uheldet være ude tilkaldes ChrististiansfeldNet, også selvom det umiddelbart ser ud som om det kun er den ydre kappe der er beskadiget. Fejlen kan nemlig vise sig senere, og da kan reparationen blive væsentligt dyrere

Lyn og torden:
I tordenvejr kan det oplyses at antenneanlægget er jordforbundet ved masten og mange andresteder i fordelingsnettet. Det betyder at de fleste lynnedslag bliver afledt til jord. Erfaringerneviser imidlertid, at der undertiden optræder induktionsspændinger på nettet, som kan skade antenneanlægget og de tilsluttede apparater. For at sikre sig mod skader, er det klogt at gøre følgende, når tordenvejret er tæt på:
- Fjerne lysnet stik fra radio, TV, kabelmodem, computere, antenneforstærker og øvrigt elektrisk udstyr
- Fjerne antennestik fra de tilsluttede apparater
- Fjerne dataledning fra kabelmodem


Service​

ChristiansfeldNet Service har en Taskforce (hjælpegruppe) med kompetencer inden for EDB og TV, der mod betaling er i stand til at hjælpe foreningens medlemmer med følgende:
1. Indstilling af TV.
2. Opsætning af ekstra stikdåser til TV.
3. Opsætning og indstilling af antenneforstærker.
4. Kabelføring i forbindelse med tilslutning til Internet.
5. Installation af netkort og konfigurering af PC til at køre på ChristiansfeldNet VoresWeb
6. Opsætning af privat netværk med deling af printer, scanner etc.
7. Installation og opsætning af pc-programmer.
8. Udbedring af PC-problemer.
9. Hjælp til opsætning af IP-telefoni.

Standart internet / IP-telefoni tilslutning: Opsætning af Internet, Email og IP-telefoni på 1 PC og 1 telefon ved modemmet. 400,- kr.
Ved andre EDB relaterede opgaver benyttes nedenstående timepriser:
EDB førstetime: 400,- kr.
EDB andentime: 300,- kr.

Standart kanalsøgning: Søgning og sortering af kanaler på 1-3 TV: 300,- kr.
For efterfølgende apparat: 100,- kr.
Ved andre TV relaterede opgaver benyttes nedenstående timepriser:
Radio/tv førstetime: 400,- kr.
Radio/tv andentime: 300,- kr.

Fast pris eller timebetaling aftales med det enkelte TaskForcemedlem, da ChristiansfeldNet Service udelukkende er formidler kontakt.

Ønsker du hjælp til en eller flere af ovenstående punkter, skal du kontakte os på tlf.: 69120675 - 1 eller mail: net@christiansfeld.tv

Er telefonen er ikke bemandet, så kan du indtale en besked på telefonsvareren med angivelse af navn, adresse, telefonnummer og en kort beskrivelse af problemet. Telefonsvareren aflyttes løbende og du vil blive kontaktet hurtigst muligt. Indtaler du ingen besked eller glemmer du at oplyse dit telefonnummer, bliver du ikke kontaktet


Kontakt


Administration: 69120675 - 1

Åben mandag-fredag kl. 12-17, udenfor åbningstid kan der lægges besked.
Skal du flytte, skifte tv-pakke eller har du spørgsmål til dine opkrævninger, trykker du 1 i omstillingen. Email:net@christiansfeld.tv

Driftinformation: 69120675 - 2

Informationer om driftstatus og kendte driftfejl.
Tryk 2 i omstillingen for at hører om der er driftfejl der påvirker signalet hos dig

Internet Support: 69120675 - 3

Åben mandag-fredag kl. 12-17, udenfor åbningstid kan der lægges besked.
Har du problemer med dit Internet signal, opsætning af WiFi eller lignende trykker du 3 i omstillingen

YouSee Support: 69120675 - 4

Åben mandag-fredag kl. 8-18, weekend kl. 9-18.
Har du problemer med dit YouSee play, YouSee mobil eller et andet YouSee produkt trykker du 4 i omstillingen. Link: https://yousee.dk/hjaelp/kontakt

Allente Support: 69120675 - 5
Åben mandag-fredag kl. 8-18, weekend kl. 9-18.
Har du problemer med Allente Streaming App eller Allente opkrævning trykker du 5 i omstillingen. Link: https://www.allente.dk/kundeservice/ 

Mobil Support: 69120675 - 6

Åben mandag-fredag kl. 9-15
Har du spørgsmål eller problemer med dit C-Talk abonnement, trykker du 6 i omstillingen.  

De fleste fejl skyldes småting i hjemmets installation, læs mere her: Før fejlmelding.
Har du og dine naboer fejl på Internet og TV signalet er der sikkert en driftfejl, som vi gerne vil hører om. Tryk 1 i omstillingen og fortæl os hvad der er galt. 

Christiansfeld Net
c/o Thorsvej 17
6070 Christiansfeld

Tlf: 69120675
Email: net@christiansfeld.tv
CVR.nr: 29082499